Content from 2002-07

IMUnified - Protokoll

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IMUnified hat vor etwa zwei Jahren angekündigt, ein Protokoll zu schaffen, das es ermöglichen soll, verschiedene Instant Messaging Systeme mit einem Client zu benutzen. Gründungsmitglieder waren unter anderem MSN, Odigo und Yahoo!.

Inzwischen ist es wieder ruhig geworden, ob IMU jemals ernsthaft eingesetzt wird, wird wage ich fast zu bezweifeln. Aber immerhin kann beispielsweise der Yahoo!-Messenger das Protokoll, man muss es nur mit ein paar Registry-Änderungen unter Windows einschalten. Danach hat man die Möglichkeit, sich zusätzlich zu Yahoo! auch in andere IM Dienste anzumelden.

Dies habe ich zum Anlass genommen, mir IM Unified doch einmal anzuschauen und habe ein paar Sessions mit einem Network-Sniffer protokolliert. Das Protokoll ist an sich sehr einfach aufgebaut und erinnert etwas an Protokolle wie SMTP oder HTTP.

Alle Daten werden über eine TCP/IP-Verbindung ausgetauscht. Der Client konnektiert hierzu auf den Port 11319 des Servers. Über diese Verbindung macht er zunächst ein Login-Handshake und tauscht danach Daten aus. Der Austausch erfolgt in Blöcken.

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IMUnified - protocol

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In 2000, IM Unified announced to create a protocol that enables an instant messaging client to join different IM services. Founding members were MSN, Odigo, Yahoo! and others.

Since then I have not heard much of IMU. I don't even think that their IMIP protocol will ever be used really. But it does exist and e.g. the Yahoo! messenger client supports it. You only have to change some values in the Windows registry. Afterwards, you're client is able to join other IM services like Odigo with the Y! messenger.

For no other reason than to see how IMIP works I've dumped some IMIP sessions with a network sniffer. The IMIP protocol is very simple structured and looks a bit like SMTP or http.

All data is exchanged over a TCP/IP connection. The clients connects to port 11319 at the server. Firstly, it performs the login handshake and afterswards, it is exchanging messages, presences and other data. All data is exchanged in blocks.

All blocks have a structure of lines. Every line is finished by \r\n (carriage return, line feed). The first line contains the type of a block, the second line contains the size of the block (first two lines not counted). It is a decimal ASCII number containing the size in bytes. Starting at the third line, there are head lines, optionally followed by an empty line, optionally followed by a block body. If the body is empty, the empty line can be absent. (The Y! messenger is allways sending the empty line, the Odigo server isn't.)

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